Altialta Malja Suomelle -tempauksen virallinen drinkki
Altia osallistuu sunnuntaina 31.1.2016 järjestettävään Malja Suomelle -tempaukseen tapahtuman virallisena yhteistyökumppanina.
Malja Suomelle -tempauksen ideana on saada ihmiset kohottamaan yhdessä Malja Suomen kunniaksi, saada ihmiset ulos kodeistaan yhdessä ravintoloihin ja kahviloihin ja antaa siten potkua Suomen taloudelle.
– Suomalainen työ, yhdessäolo ja kohtuullisuuteen perustuva juomakulttuuri ovat niitä asioita, joita me Altiassa haluamme ilman muuta edistää, joten meille oli luontevaa lähteä mukaan Malja Suomelle -tempaukseen, joka tuo esille näitä samoja asioita, kertoo Altian viestintäjohtaja Petra Gräsbeck.
Malja Suomelle -drinkissä maistuu kotimainen mustikka ja kuusenkerkkä
Tempauksen kunniaksi Altian baarimestarit Mikael Karttunen ja Tatu Torikka ovat kehittäneet virallisen Malja Suomelle -drinkin, jonka raaka-aineina ovat kotimainen mieto luomulikööri Rooftop Garden Organic Blueberry Ginger sekä alkoholiton Korpihilla Kuohuva Kuusenkerkkä -juoma.
Rooftop Garden -likööri on ensimmäinen suomalaisesta luomuetanolista valmistettu tuote. Lisäksi siinä on käytetty luomusertifioituja metsämustikoita Kainuusta, ja mausteena löytyy ripaus inkivääriä. – Malja Suomelle -drinkki juhlii suomalaisuutta kahden laadukkaan kotimaisen tuotteen voimin. Rooftop -mustikkalikööri ja kuusenkerkkäjuoma nostavat mieleen kesäisen marjaretken suomalaisessa havumetsässä. Tämän juomasekoituksen hyvin alhainen alkoholipitoisuus mahdollistaa maljan nostamisen käytännössä tilanteessa kuin tilanteessa, Mikael Karttunen kuvailee.
Rooftopin raaka-aineena on sataprosenttisesti kotimaisesta ohrasta tehty tisle, jota Altia valmistaa tehtaallaan Etelä-Pohjanmaalla. Tehdas sai syksyllä 2014 luvan myös luomutuotteiden valmistukseen. Rooftop Garden on ensimmäinen luomuetanolista valmistettu tuote, joka tuli syksyllä 2015 Alkon valikoimaan ainoana luomuliköörinä.
– Olemme Altiassa erittäin ylpeitä siitä, että voimme valmistaa juomia puhtaista kotimaisista raaka-aineista. Suomessa on korkeatasoista juomavalmistusta, ja haastammekin myös muut kotimaiset juomateollisuuden yritykset mukaan Malja Suomelle -tempaukseen, Petra Gräsbeck kannustaa.
Kokeilu herättikin yllättävän paljon kiinnostusta
Malja Suomelle -tapahtuma lähti liikkeelle loppuvuodesta sosiaalisessa mediassa syntyneestä ja siellä suurta suosiota saavuttaneesta ideasta kutsua kaikki suomalaiset nostamaan Malja Suomelle tammikuun viimeisenä sunnuntaina. Tempauksen taustalla on muun muassa kierrätystapahtuma Siivouspäivästä tunnettu yleishyödyllinen yhdistys Yhteismaa ry.
– Koko Malja Suomelle -homma lähti liikkeelle kokeilusta. Päätettiin laittaa Facebookiin tapahtuma pystyyn ja katsoa parin viikon ajan mitä tapahtuu. Olimmekin ihan ällikällä lyötyjä, kun parissa viikossa tapahtumaan oli kutsuttu yli 250 000 ihmistä ja kymmenet tuhannet olivat ilmoittaneet osallistuvansa. Totesimme, että ei tässä nyt enää voi perääntyä, kertoo tuottaja Tanja Jänicke Yhteismaa ry:stä.
Parhaillaan Yhteismaa aktivoi ihmisiä osallistumaan tapahtumaan ja haastamaan ravintoloita avaamaan ovensa sunnuntaina 31.1. Maljan Suomelle nostaville asiakkaille. Tähän mennessä lähes 40 000 ihmistä on ilmoittautunut mukaan Facebook tapahtumaan.