Kurkkaa vuoden 2025 nousevat juomatrendit!
Kokosimme Anora-juomatalon asiantuntijoiden näkemyksiä juomakategorioihin vaikuttavista trendeistä.
Neljä henkilökohtaisiin valintoihin eniten vaikuttavaa tekijää
Kukkaro. Kuluttajat harkitsevat yhä tarkemmin kulutusvalintojaan – erityisesti ei-välttämättömien tuotteiden kuten alkoholin osalta.
Koti. Kotona nauttiminen on edelleen suosittua - monet kuluttajat valitsevat ruoasta ja juomasta nauttimisen kotona sen sijaan, että lähtisivät ravintolaan.
Keho. Terveystietoisten valintojen, matala-alkoholisten ja alkoholittomien vaihtoehtojen suosio jatkaa kasvuaan.
Arvot. Premium-tuotteet ja vastuullisuus säilyvät edelleen monille kuluttajille tärkeinä.
Juoma-alan yleiset trendit globaalisti
Premium-brändeiltä halutaan myös edullisempia vaihtoehtoja.
Elinkustannusten nousu on vaikuttanut kuluttajien ostopäätöksiin myös juomahyllyllä ja valintoja tehdään useammin hinta edellä aiempien brändi- tai arvovalintojen sijaan. Osa kuluttajista tinkii luottobrändeistään mikäli ne ovat hintavampia ja valitsee edullisemman vaihtoehdon.
Terveyden vaaliminen vahvistaa matala-alkoholista trendiä.
Maailmanlaajuisesti kasvava tietoisuus alkoholin käytön roolista kokonaisvaltaisessa eli fyysisen ja psyykkisen terveyden ylläpitämisessä ohjaa yhä enemmän valintoja. Matala-alkoholisten ja alkoholittomien juomien suosio kasvaa nk. sallittuna hemmotteluna. Kohtuukäyttäjät haluavat edelleen nauttia alkoholia satunnaisesti ja useimmiten erilaisten vapaa-aikaan liittyvien tekemisten ohella. Tämä tarve kasvattaa erityisesti matala-alkoholisten ja alkoholittomien juomien kysyntää.
Elinkustannusten nousu haastaa vihreät arvot
Elinkustannusten nousu vaikuttaa myös ympäristöystävällisempien tuotteiden kiinnostavuuteen. ”Kuluttajat haluavat edelleen, että heidän alkoholijuomansa ovat vastuullisia ja ekologisia, mutta eivät ole halukkaita maksamaan ’vihreää lisää’, ellei kyse ole selkeästi laadusta ja makueroista”, kertoo Anoran Senior Insight Manager Ann-Sofie Kjellman.
Kuusi top-trendiä lyhyesti
Klassikkodrinkit palaavat ja saavat uusia muotoja
Klassikkodrinkit tekevät paluuta – tällä kertaa modernilla otteella. Vaikka klassikot ovat aina olleet listoilla ja suosittuja, nyt ne saavat erityisen keskeisen roolin juomalistoilla. Tvistatuilla versioilla kunnioitetaan alkuperäistä reseptiä tuoreella näkökulmalla lisättynä.
Tiedostava juominen korostuu
Tietoisuus vastuullisuudesta, terveellisyydestä ja kohtuukäytöstä ohjaa kuluttajien valintoja ja tämä näkyy niin alkoholittomien mocktailien kuin kevyempien drinkkien suosion kasvussa.
Aasian maut inspiroivat myös juomalistoja
Ruokamaailmasta tutuksi tulleet Aasian maut nousevat yhä enemmän myös ravintoloiden juomalistoille. Aasian eri ruokakulttuureista ammentavissa juomissa on selkeä trendi yhdistää suolaisia, happamia ja makeita makuja hienostuneeksi kokonaisuudeksi.
Pinot Noir nousee kärkeen keveämmissä punaviineissä
Viinien osalta erilaisten trendien ristiaallokko jatkuu. Runsaat, pehmeät ja hieman makeammat Appassimento-tyyliset viinit pitävät edelleen pintansa, mutta niiden rinnalle on nousemassa yhä vahvemmin keveämmät punaviini-tyylit sekä ’less but better’ –ilmiö.
Matala-alkoholiset viinit saapuivat ja ne otettiin hyvin vastaan
Terveystietoisuus ja hyvinvointi -trendi vahvistaa matala-alkoholisten viinien esiinmarssia. Samat viinitrendit vaikuttavat myös matalamman alkoholiprosentin omaavissa viineissä.
Käytännöllisiä pakkausmuotoja arvostetaan
Käytännönläheiset suomalaiskuluttajat suhtautuvat ennakkoluulottomasti vaihtoehtoisiin pakkausmuotoihin. Perinteistä lasipulloa vastuullisempien ja käytännöllisempien pakkausten asemaa vahvistaa entistä laadukkaampien tuotteiden menestystarinat. Myös tekoälyn hyödyntäminen viinikonseptien suunnittelussa yleistyy.