Viinihuijausten maailma
Tutustu millaisia viinihuijauksia maailmaan on mahtunut vuosien aikana. Katso lopusta myös vinkki siihen, miten teet itse jekun ystävillesi.
Viiniä alennuksella, ota oma ämpäri mukaan!
Huhtikuussa 1950 Norjan suurin sanomalehti Aftonposten ilmoitti etusivullaan, että Alkoa vastaavaan Vinmonopoletiin oli saapunut valtava lasti ranskalaista viiniä tynnyreissä. Vinmonopoletilta olivat kuitenkin loppuneet pullot kesken ja päästäkseen eroon viinistä se myisi sitä nyt jopa 75 prosentin alennuksella.
Jutun juju oli siinä, että ihmisten pitäisi tuoda omat ämpärit mukanansa. Liikkeen eteen kerääntyi pitkä jono, mutta ovien avatessa kello 10 selvisi, ettei mitään viiniä ollut. Jekku kuuluu perinteeseen, jossa pohjoismaiset sanomalehdet ovat tavanneet julkaista etusivullaan yhden aprillipilan aina huhtikuun 1. päivänä. Tarinan uskottavuutta lisäsi se, että pulloista oli oikeastikin pulaa sodan jälkeisinä vuosina.
Suuri viinihuijaus, joka johti oikeuteen asti
Viinihuijauksia on tullut ilmi kautta vuosien. Kehnoa viiniä on kaupiteltu huippumerkkien pulloissa ja parhaimmillaan – tai pahimmillaan huijarit ovat ehtineet kääriä miljoonia euroja kaupoistaan ennen kiinnijäämistä. 2000-luvulla viinialaa ravisteli oikeudenkäynti, jonka päätteeksi kalifornialainen Rudy Kurniawan tuomittiin syylliseksi viinipetoksista.
Syytteiden mukaan Kurniawan oli väärentänyt viinejä vaihtamalla halpoihin sekoitusviineihin arvopullojen etikettejä ja myynyt pullot eteenpäin. Ostajille Kurniawan oli kertonut löytäneensä pullot viinikellarista Euroopasta. Osa Kurniawan väärennetystä viinikokoelmasta myytin yli 25 miljoonalla dollarilla.
Suklaalla ja viinillä laihaksi – tiedetoimittaja huijasi koko maailmaa
Amerikkalainen tiedetoimittaja John Bohannon veti höplästä koko maailmaa tekaisemillaan tutkimustiedoilla, joiden mukaan suklaasta ja viinistä koostuva ruokavalio auttaisi laihduttamisessa. Kansainvälinen lehdistö, mukaan lukien Helsingin Sanomat kirjoitti tutkimustuloksista. Myöhemmin Bohannon paljasti huijanneensa. Hänen tavoitteenaan oli todistaa, miten helppoa nykyaikana on saada media lankaan ja jakamaan uskottavana tietona täyttä humpuukia.
Ihmeellinen viinintekokone, liian hyvää ollakseen totta!
Muutama vuosi sitten Yhdysvalloissa kohistiin keittiökojeesta, joka muuttaisi veden viiniksi vain kolmessa päivässä. Laitteen nimi oli Miracle Machine. Kun sen täyttäisi vedellä, rypälemehulla ja hiivalla, valmistuisi viini käden käänteessä jokaisen kotikokin taidoilla. Pian sen jälkeen, kun internet oli innostunut kojeesta, paljastettiin jekku. Miracle Machine ja sen ympärille luotu kampanja olivatkin julkisuustempaus, jonka tavoitteena oli voittoa tavoittelemattoman Wine to Water -järjestön tunnettuuden lisääminen. Wine to Water pyrkii edistämään puhtaan veden saamista alueilla, joilla siitä on pulaa.
Tällä viinijekulla huijaat kaveria!
Mitä pieneen harmittomaan jekkuiluun tulee, tätä klassikkohuijausta kannattaa kokeilla. Sido kaverin silmät, kaada lasiin vettä ja kysy, onko lasissa puna- vai valkoviiniä. Muista pyytää kaveria olemaan nuuhkimatta ”viiniä”, jottei hajuaisti paljasta huijausta. Vesi maistuu todella epämiellyttävälle, kun aivot odottavat viiniä. Jos sokkomaistaja on kokeneempi viinintuntija, voi häntä huijata kaatamalla lasiin valkoviiniä ja pyytää arvioimaan, mistä punaviinistä on kyse. Etukäteen maistajalle voi näyttää esimerkiksi kahta eri punaviiniä ja pyytää erottamaan näistä kahdesta oikea viini.