Mahdollisimman luonnolliset raaka-aineet, vähäsokerisuus ja keveys eli matala alkoholipitoisuus kuuluvat olennaisesti trendikkäisiin hard seltzer -juomiin. Erityisesti Yhdysvalloissa kukoistavan hard seltzer -suosion takana on kaksi maailmanlaajuista megatrendiä – terveysajattelu ja helppous. Ihmiset haluavat välttää liiallista sokeria ja sen aiheuttamia haittavaikutuksia valitessaan itselleen juomaa, joka maistuu raikkaalta ja on helppo tarjoilla ja nauttia, eli juoda suoraan tölkistä.
Ensimmäiset SAY Seltzerit saapuivat ruokakauppoihin keväällä 2021, kun SAY Seltzer mansikka & vadelma 4% ja SAY Seltzer appelsiini & guarana 4% esiteltiin kuluttajille. Löydät SAY Seltzerit useista K- ja S-ryhmän kaupoista.
Kesällä 2022 SAY Seltzer -tuoteperheeseen syntyi kaksi uutta makua: greippi & sitruuna 4% sekä ensimmäinen alkoholiton seltzer: SAY non-alc lime & minttu 0%.
Greipin ja sitruunan makuinen SAY Seltzer on palkittu vuonna 2022 korkeimmalla Master-palkinnolla kansainvälisessä The Spirit Business -organisaation järjestämässä The Hard Seltzer -reseptikilpailussa. Koko SAY Seltzer -tuoteperheen visuaalisen ilmeen ja identiteetin, brändäyksen ja pakkaussuunnittelun on luonut Anoran oma suunnittelutiimi.
Testasimme makuja ja konseptia suomalaisilla kuluttajilla useampaan otteeseen
– Tutkimukset osoittivat, että maku on kuluttajille todella tärkeä, joten emme halunneet tinkiä siitä, Anoran tuotekehityspäällikkö Laura Koivisto toteaa. – Tutkimuksessamme tärkeäksi asiaksi nousi myös vähäsokerisuus, muttei ehdoton sokerittomuus. Kuluttajat halusivat myös luontaisia ainesosia. Teimme tuotekehitystiimissämme paljon työtä löytääksemme juomaan sopivan tasapainon maun ja sokerimäärän välillä, sillä täysin sokerittoman juoman valmistaminen riittävän hyvänmakuiseksi on todella haastavaa.
SAY Vodka Seltzereiden ulkoasu on hyvin pirteä ja värikäs. Myös maailmanlaajuisesti hard seltzer -tuottajat ovat lähdössä värikkäämpään suuntaan craft-oluista tutun kirkkaan ja jopa sarjakuvamaisen ulkoasun tapaan.
Miten valmistetaan hyvänmakuinen hard seltzer?
SAY Vodka Seltzerit on tehty Suomessa suomalaisesta alkoholista ja vedestä. – Etanolipohjainen juomatuotekehitys on ydinosaamistamme, jolle Koskenkorvan tislaamomme ja laadukas suomalainen ohra luo vahvan perustan. Teemme uusista juomainnovaatioista paljon erilaisia prototyyppejä ja kehitämme konsepteja mahdollisimman paljon itse, Anoran innovaatiotiimiin kuuluva Global Brand Ambassador ja baarimestari Mikael Karttunen kertoo.
– Vodkapohjaisuus tuo hard seltzer -juomaan raikkautta, pehmeyttä ja helppoutta sekä antaa tilaa juoman varsinaiselle makumaailmalle, Koivisto jatkaa. – Maailmalla on paljon hard seltzereitä, joissa on sokeria jonkin verran eli jopa yli 20 grammaa litrassa. SAYn kohdalla päädyimme 12 grammaan. Tämä sokeritaso tuo tukea ja täyteläisyyttä makuun, muttei jätä liian kuivaa makua suuhun. SAY:n alkoholipitoisuus on maltillinen 4 %, mikä tuo makuun lisää keveyttä ja raikkautta sekä tietenkin vähemmän kaloreita.
Hiilihapotetussa juomassa ei ole säilöntäaineita, väriaineita eikä keinotekoisia makeutusaineita.
Klassikko sekä jotain uutta – raikkaina hard seltzer makuina mansikka-vadelma, appelsiini-guarana ja uusimpana greippi-sitruuna
– Kuluttajilla testatut ja juomiin valitut maut ovat jo itsessään makeita, joten ne eivät tarvitse paljon lisättyä sokeria maistuakseen hyviltä. Appelsiinin raikkautta ja sitruksista hedelmäisyyttä buustaa guarana omalla makumaailmallaan, kertoo Koivisto. – Mansikka taas on suomalaisten ikisuosikki, joka nousee aina tutkimuksissamme esille. Makean mansikan pariksi sopii hyvin hienostunut ja raikas vadelma. Uusimmassa juomassa raikas greippi kohtaa häivähdyksen sitruunaa.