Viinimaa merkittävä osa suomalaista juomakulttuuria jo 15 vuotta

Viinimaa on ollut jo 15 vuotta suomalaisten kuluttajien makuhermolla. Tänä aikana uomavalikoima on kasvanut moninkertaiseksi ja samassa ajassa suomalainen viini- ja juomakulttuuri on kehittynyt. Seuraava iso muutos on 8 % viinien tulo ruokakauppoihin.

valkoviini_aaltoilee_viinilasissa

Juhlavuoden kunniaksi kysyimme Viinimaan asiakkailta heidän näkemyksiään sekä omasta että yhteiskunnassa tapahtuneista muutoksista viininkuluttamisen suhteen. Kyselyymme vastasi yli 2.500 kuluttajaa, joista yli puolet oli naisia. Vastauksissa korostui erityisesti laadun ja maun merkityksen kasvaminen viimeisten parin vuosikymmenen aikana.

Testaa herkullinen Viinimaa juhlacocktail

Asiantuntijoiden rooli on merkittävä viinivalinnoissa, sillä peräti 85 % vastaajista kertoi, että asiantuntijoiden suositukset kiinnostavat aiempaa enemmän ja suosituksia etsitään niin viini- ja ruokamedioista, Alkon myyjiltä sekä Viinimaan asiantuntijoilta.

Pakkaus ei enää määrittele laatua

Aiemmin valikoima oli merkittävästi nykyistä suppeampi ja vahvempi yhtenäiskulttuuri ohjasi myös viinivalintoja, kun taas nykyisin viinisuosikit ovat selkeämmin jakaantuneita. Noin puolella Viinimaan kyselyyn vastanneista on oma luottoviininsä, jonka tärkein tekijä on maku sekä hyvä-hintalaatusuhde. Osalle vastaajista erityisesti viinin alkuperä, -tyyppi ja esim. rypälelaji ovat tärkeässä roolissa.

Laadun merkitys kertoo kuluttajien kasvaneesta harrastuneisuudesta. Laadun korostamista ei nähdä vain henkilökohtaisena vaan myös yhteiskunnallisesti vastuullisena valintana. Enemmistö kyselyymme vastaajista suosii lasipulloa, mutta jopa 20 % vastasi, ettei pakkauksella ole väliä ja yleisesti vastaajat suhtautuivat avoimesti erilaisia pakkausvaihtoehtoja kohtaan. Erityisesti alle 50-vuotiaille myös pakkauksen ulkoasulla on vaikutusta, joka kertoo muun muassa erilaisten konseptiviinien kasvaneesta suosiosta.

Miedommat viinit kiinnostavat kuluttajia

Ruokakauppoihin tulevien 8 % viinien myötä Suomesta tulee yksi edelläkävijämaista matala-alkoholisten juomien maailmanlaajuisesti kasvavassa trendissä. Kyseessä on yksi suomalaisen alkoholi- ja juomakulttuurin merkittävistä virstanpylväistä vuonna 1932 päättyneen kieltolain ja vuonna 1969 vapautuneen keskioluen lisäksi.

Viinien tuominen ruokakauppoihin herättää kiinnostusta myös kyselyymme vastanneiden parissa. Noin puolet vastaajista kertoi melko todennäköisesti ostavansa 8 % viiniä ruokakaupasta. Myönteisimmin 8 % -viineihin suhtautuvat 40-69 -vuotiaat sekä 18-29 -vuotiaat. Ruokakaupoissa myytävien viinien kiinnostuksen kärjessä on ostamisen helppous eli viinin voi hankkia samalla kuin muut ostokset. Toisena oli matalampi alkoholipitoisuus ja kolmantena tekijänä Alkon myymälöitä pidemmät aukioloajat.

Pohjoismaiden johtava alkoholijuomatalo Anora tarjoaa laajan ja monipuolisen valikoiman kuluttajien suosimia viinibrändejä, kun 8 % viinit päivittäistavarakaupoissa salliva alkoholilain uudistus astuu voimaan. Anoran valikoimasta löytyy sekä yhtiön omia viinejä että yhtiön Suomessa edustamia tunnettuja kansainvälisiä brändejä. Kaikkiaan päivittäistavarakauppoihin tuleva valikoima kattaa useita kymmeniä eri kuohu-, valko-, rosee- ja punaviinibrändejä kuluttajien suosimilta tuotemerkeiltä kuten esimerkiksi Chill Out, Expedition, I.L.O., Lindeman’s ja Two Oceans.

18.04.2024