Mitä ovat hard seltzer -juomat? Uusi alkoholijuomakategoria kasvattaa suosiotaan

Matala-alkoholiset hard seltzerit kasvattavat suosiotaan maailmalla hurjaa vauhtia. Tutustu, mistä näissä mahdollisimman vähäkalorisissa valmiissa alkoholijuomissa oikein on kyse.
juomatölkki kädessä

– Erityisesti Yhdysvalloissa kukoistavan hard seltzer suosion takana on kaksi maailmanlaajuista megatrendiä – terveysajattelu ja helppous, kertoo Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi. – Ihmiset haluavat välttää liiallista sokeria ja sen aiheuttamia haittavaikutuksia valitessaan itselleen juomaa, joka maistuu raikkaalta ja on helppo tarjoilla ja nauttia, eli suoraan tölkistä. Hard Seltzerit ovat useimmiten hiilihapotettuja, mikä tuo osaltaan juomaan raikkautta. 

Raikkaus, matala-alkoholisuus sekä vähäsokerisuus

Mahdollisimman luonnolliset raaka-aineet ja keveys eli matala-alkoholipitoisuus kuuluvat olennaisesti hard seltzer -juomiin. Hard seltzereissä on tyypillisesti alle 5 % alkoholia. Mitä vähemmän alkoholia, sitä vähemmän myös kaloreita, sillä niitä on alkoholissa enemmän kuin sokerissa. Muihin valmiisiin juomasekoituksiin verrattuna hard seltzereissä on hyvin vähän, tai ei ollenkaan sokeria eikä makeutusaineita käytetä sokerin korvikkeena.

Seltzer tarkoittaa Yhdysvalloissa kuplavettä. Hard Seltzer = ’kova vesi'

– Yhdysvalloissa kuluttajat ovat siirtyneet hard seltzereihin enimmäkseen kevytoluista, sillä ihmiset haluavat välttää oluen juomiseen liittyvää turvottavaa oloa. Keveys on kuluttajille tärkeää tässäkin mielessä, Sorsakivi kertoo. – Myös sokeripitoisista ready-to-drink -juomista ja breezereistä on suunta kohti kevyempää vaihtoehtoa.

White Claw ja Truly hard seltzereiden markkinajohtajia

White Claw on vuonna 2016 Yhdysvalloissa lanseerattu hard seltzer -juoma ja vuonna 2019 maansa markkinajohtaja hieman yli 50 % markkinaosuudella. Brändin matalakalorisia juomia myydään kymmenessä eri maussa, joista suosituimpia on Black Cherry. White Claw on hiljattain investoinut satoja miljoonia uuteen tuotantolaitokseen. Sen juomia on myynnissä myös Euroopassa muunmuassa Englannissa. 

Truly hard seltzer

Hard Seltzer -juomatölkit ovat usein raikkaan ja herkullisen näköisiä.

Truly-brändin takana on Boston Beer -niminen yritys, joka on yksi Yhdysvaltojen suurimpia craft panimoita. Truly on erittäin innovatiivinen ja kokeillut erilaisia konsepteja kuten hanaseltzeriä ja roseeseltzeriä. Trulya myydään Ruotsin Systembolagetissa, mutta Suomeen juomabrändi ei ole vielä rantautunut. Sekä White Claw että Truly -hard seltzereihin liittyy vahva meemikulttuuri, joka ilmenee erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Näiden kahden isoimman markkinajohtajan lisäksi monessa maassa on tarjolla sekä kansainvälisiä että paikallisia hard seltzer -juomia, myös Suomen ruokakaupoissa sekä Alkoissa. Yhtenä hard seltzerin muotona voidaan pitää suomalaista klassikkoa kossuvissyä, jota on jo useamman vuoden saanut myös valmiiksi pullotettuna juomana muunmuassa sitruunanmakuisena. Alle 5 prosenttisessa juomassa on väkevää alkoholia, hiilihapotettua vettä ja luontaista aromia, muttei yhtään sokeria.