Hard seltzer – mitä seltzer-juomat oikein ovat? Katso kaikki makuvaihtoehtomme!

Hard seltzerit kasvattavat suosiotaan maailmalla hurjaa vauhtia. Tutustu, mistä näissä mahdollisimman vähäkalorisissa valmiissa alkoholijuomissa oikein on kyse ja nappaa suositukset!

juomatölkki kädessä

Erityisesti Yhdysvalloissa kukoistavan hard seltzer suosion takana on kaksi maailmanlaajuista megatrendiä – terveysajattelu ja helppous. Ihmiset haluavat välttää liiallista sokeria ja sen aiheuttamia haittavaikutuksia valitessaan itselleen juomaa, joka maistuu raikkaalta ja on helppo tarjoilla ja nauttia, eli suoraan tölkistä. Hard Seltzer juomat ovat useimmiten hiilihapotettuja, mikä tuo osaltaan juomaan raikkautta. 

Raikkaus, matala-alkoholisuus sekä vähäsokerisuus

Mahdollisimman luonnolliset raaka-aineet ja keveys eli matala-alkoholipitoisuus kuuluvat olennaisesti hard seltzer -juomiin. Hard seltzereissä on tyypillisesti alle 5 % alkoholia. Mitä vähemmän alkoholia, sitä vähemmän myös kaloreita, sillä niitä on alkoholissa enemmän kuin sokerissa.

Seltzer tarkoittaa suomeksi kuplavettä. Hard Seltzer = ’kova vesi'

Muihin valmiisiin juomasekoituksiin verrattuna hard seltzereissä on hyvin vähän, tai ei ollenkaan sokeria eikä makeutusaineita käytetä sokerin korvikkeena.

say seltzer
SAY Seltzereiden 4 % alkoholia ja 4 g sokeria tölkissä (33 cl) olevien hard seltzer juomien maut on testattu suomalaisilla kuluttajilla.

Yhdysvalloissa kuluttajat ovat siirtyneet hard seltzer -juomiin enimmäkseen kevytoluista, sillä ihmiset haluavat välttää oluen juomiseen liittyvää turvottavaa oloa. Myös sokeripitoisista ready-to-drink -juomista ja breezereistä on suunta kohti kevyempää vaihtoehtoa.

Hard Seltzerit ovat usein etanolipohjaisia, sillä 'vodkatyylinen' alkoholi maistuu neutraalilta

SAY Seltzer on Suomessa valmistettu hard seltzer -juomasarja

Huhtikuun 2021 alussa laajasti ruokakauppoihin sekä Alkon tilausvalikoimaan lanseerattu SAY Seltzer on noin vuoden mittaisen tuotekehitystyön tulos. Uusimpana tulokkaana löydät mysteerimaun SAY Pink Lips!

Tuotekehityksen yhteydessä tehdyn kuluttajatutkimuksen tärkeäksi asiaksi nousi vähäsokerisuus, muttei ehdoton sokerittomuus. Kuluttajat halusivat myös luontaisia ainesosia. Lue lisää SAY Seltzer -juomien tuotekehityksestä.

White Claw ja Truly hard seltzereiden markkinajohtajia maailmalla

White Claw on vuonna 2016 Yhdysvalloissa lanseerattu hard seltzer -juoma ja vuonna 2019 maansa markkinajohtaja hieman yli 50 % markkinaosuudella.

Brändin matalakalorisia juomia myydään kymmenessä eri maussa, joista suosituimpia on Black Cherry. White Claw on hiljattain investoinut satoja miljoonia uuteen tuotantolaitokseen. Sen juomia on myynnissä myös Euroopassa muunmuassa Englannissa.

Truly-brändin takana on Boston Beer -niminen yritys, joka on yksi Yhdysvaltojen suurimpia craft panimoita. Truly on erittäin innovatiivinen ja kokeillut erilaisia konsepteja kuten hanaseltzeriä ja roseeseltzeriä. Trulya myydään Ruotsin Systembolagetissa, mutta Suomeen juomabrändi ei ole vielä rantautunut. Sekä White Claw että Truly -hard seltzereihin liittyy vahva meemikulttuuri, joka ilmenee erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Näiden kahden isoimman markkinajohtajan lisäksi monessa maassa on tarjolla sekä kansainvälisiä että paikallisia hard seltzer -juomia, myös Suomen ruokakaupoissa sekä Alkoissa.

Yhtenä hard seltzerin muotona voidaan pitää suomalaista klassikkoa kossuvissyä, jota on jo useamman vuoden saanut myös valmiiksi tölkitettynä juomana. Alle 5 prosenttisessa juomassa on väkevää alkoholia, hiilihapotettua vettä ja luontaista aromia, muttei yhtään sokeria.

08.06.2021