Glöetin kansainvälistymistä on vauhdittanut vahva menestys kansainvälisissä kilpailuissa. Pariskunta juoman takaa, Anette ja Juha-Matti Raunio, nousee marraskuussa lavalle vastaanottamaan pronssia Englannissa järjestettävässä IWSC-palkintogaalassa. Lisäksi Glöetin uutuusmaku Glöet White voitti jo aiemmin tänä syksynä Kiinan ja Hongkongin suurimmassa viinialan kilpailussa kultaa.
Mistä kaikki alkoi?
Jouluinen kuohuviini sai alkunsa joulupäivänä 2012, kun Anette ja Juha-Matti halusivat tarjota vieraille jotain erilaista ja sekoittivat itse glögitiivistettä kuohuviiniin. "Tätähän tulisi saada Alkosta" totesi yksi joulupäivän vieraista tietämättä tulevasta.
Kotikeittiöstä kansainväliseen menestykseen
-Siitä se sitten lähti, Glöetin toinen perustaja Anette Raunio kertoo. Lähdimme kartoittamaan sopivaa kumppania, meillähän ei itsellä ollut kokemusta juoma-alasta. Löysimme viiniasiantuntija Antti Rinta-Huumon, joka otti haasteen vastaan. Kylmänä nautittava glögikuohuviinin resepti oli vaikea haaste jopa viinialan gurulle.
Jouluinen drinkkivinkki: jäiset puolukat ja rosmariinin oksa
Muutaman mutkan jälkeen Glöet oli ostettavissa Alkoista jouluna 2015 ja on ollut osa valikoimaa siitä saakka. Vuonna 2016 ensimmäiset pullot myytiin Ruotsin Systembolageteista. Kun Glöetiä valmistava pienyritys sai vuonna 2018 kansainvälistymiseen ELY-tukea, tuli pariskunnan eteen suuri päätös: Olisimmeko valmiita hyppäämään silloisesta päivätyöstä Glöetin pariin?
Päätöstä harkittiin aktiivisesti 6 kuukautta. Kesäkuun alussa 2018 Anette aloitti pienyrityksen ensimmäisenä työntekijänä ja pariskunta päätti panostaa kaikkensa yhtiön kansainväliseen kasvuun. Jouluna 2018 Glöet onnistui upeasti erityisesti Ruotsissa.
Kansainväliset markkinat ovat myös juoma-alalla suuri kaupallinen mahdollisuus, mutta samaan aikaan vaatii myös suuria panostuksia. Menestys suuremmilla markkinoilla oli pienyritykselle nyt mahdollista, mutta samaan aikaan vaadittiin moninkertaisia panostukset.
- Hivenen kylmä hiki nousi otsalle, kun laskimme tarvittavia panostuksia erityisesti, kun ala ei ollut meille niin tuttu. Oli selvää, että tarvitsimme tässä kohtaa vahvaa alan osaamista, oppirahat olisivat muuten liian suuret pienelle perheyritykselle, Raunio kuvaa. Glöetiä valmistava perheyritys päätyi yhteistyöhön Altian kanssa ja tämä kannatti. Vuonna 2019 yritys saavutti asetetut myyntitavoitteet ja Ruotsi nousi suurimmaksi markkinaksi.
Uusi tapa juhlistaa joulua
- Pohjoismaissa liiketoiminta perustuu vahvaan jakeluun ja Glöetin loistava saatavuus erityisesti Ruotsissa on meille hieno asia tämän vuoden sesongissa. Kun jouluna 2012 testailimme ja maistelimme omatekoista glögiskumppa-sekoitusta kotona ja mietimme miksi kukaan ei ole tehnyt tästä tuotetta, ei olisi voinut kuvitella, että voitamme tuplapronssia alan arvotetuimmassa viinikilpailussa. Olemme pienenä perheyrityksenä luoneet Pohjoismaihin täysin uuden jouluisten kuohuviinien kategorian perinteisen lämpimän glögin rinnalle, Raunio kertoo.
- Kansainvälinen huomio avaa meille nyt uusia markkinoita. Tänä jouluna tuote on myynnissä Pohjoismaiden lisäksi myös Saksassa, Raunio kertoo. Kyllä me tähtäämme Saksassa Amazonin verkkokauppaan. Tavoite on korkealla, mutta ei se mahdoton ole, Raunio jatkaa.
Glöetin innoittamana kylmänä nautittavat jouluiset kuohuviinit ovat kasvaneet omaksi kategoriaksi ja Glöetin perustajat uskovat, että kasvu tulee jatkumaan kolmesta syystä:
1. Kuluttajat hakevat vaihtoehtoa perinteiselle sokeripitoiselle ja vahvalle glögille.2. Glögillä maustetut kuplat tuovat juhlavuutta.3. Talvet lämpenevät, jolloin perinteisen kuuman glögin rinnalle nousee kylmänä tarjottavat jouluiset juomat.
Glöet saa makunsa joulun tutuista mausteista kanelista, neilikasta, appelsiinista, inkivääristä, vaniljasta ja sitruunasta. Tuote jäähdytetään kylmäksi ja se sopii tarjottavaksi seurustelujuomana, tervetuliaismaljana ja pikkusuolaisen tarjottavan tai joulun jälkiruokien kanssa.
-Itse aion tarjoilla Glöetin tänä jouluna mahdollisimman kylmänä tuoreen rosmariinin oksan sekä appelsiinin siivun kanssa, vinkkaa Raunio.