Juoma-alan uusia tuulia vuonna 2023

Vastuullisuuden ja terveyden megatrendit voimistuvat myös juoma-alalla. Näiden trendien vaikutus tulee näkymään laajasti viineissä sekä matala-alkoholisten ja alkoholittomien tuotteiden suosion kasvuna sekä uudentyylisten pakkausratkaisujen esiinmarssina.

valkoviini_aaltoilee_viinilasissa

’Kotibaareilun’ suosio kasvaa

Koronavuosien aikana kiihtynyt premiumisaatio eli panostaminen juomissa entistä enemmän laatuun jatkuu tänäkin vuonna. Anoran juomatalon Global Brand Ambassador Mikael Karttusen mukaan kiinnostus erityisesti cocktaileja ja ’kotibaareilua’ kohtaan kasvaa. – Alkoholittomissa ja matala-alkoholisissa valmisjuomissa tullaan näkemään laadun valtavan kasvun myötä vastaavan tyylinen vallankumous kuin alkoholittomien oluiden osalta pari vuotta sitten, Karttunen sanoo.

Elinkustannusten nousu on yksi merkittävimmistä tekijöistä kotibaareilun suosion kasvussa. Ruoan ja juoman osalta halutaan edelleen kokea laadukkaita elämyksiä, mutta hintojen nousun takia ulkona syöminen ja juominen vähenee.

Mikä ihmeen taptail tai craft bar?

Baarimaailmassa cocktail-trendi tulee näkymään ns. taptailsien eli hanacocktailien esiinmarssina. – Myös Suomesta löytyy jo muutama baari, joissa tarjoillaan oluthanan tyylisesti valmis cocktail hanasta suoraan lasiin, kertoo lukuisissa kansainvälisissä baarimestari-kilpailuissa mainetta niittänyt Anoran baarimestari Alina Laaksonen.

Myös cocktail voidaan laskea valmiina hanasta lasiin = hanacocktail

– Nyt panostetaan myös yhden tai kahden väkevän juomatuotteen craft-baareihin eli baari erikoistuu vain tietyntyylisiin tai tietyistä maista tuleviin alkoholeihin ja cocktaileihin. Esimerkiksi helsinkiläinen Chihuahua Julep tarjoaa Amerikan mantereelta tuttuja alkoholeja ja cocktaileja ja Beaky Basterd Katajanokalla keskittyy välimerelliseen tarjontaan.

Kuohuviinipohjainen Spritz-cocktail-trendi jatkuu vahvana ensi vuonnakin, mutta uusilla variaatioilla, joista esimerkkinä raparperiliköörillä maustettu Rhubarb Spritz.

Kuluttajat etsivät nyt entistä enemmän innovatiivisia ja ainutlaatuisia makuja. – Olipa kyse teestä, marjoista, sitrushedelmistä, kahvista tai drinkeistä, on selvää, että ruoan ja juoman aistinvarainen kokemus on noussut etusijalle. Enemmän kuin koskaan ihmiset haluavat tietää ostamansa tuotteen taustan, esimerkiksi kuinka kestävä heidän valitsemansa juoma on, miten se on valmistettu ja miten se vaikuttaa heidän terveyteensä ja hyvinvointiinsa, Alina jatkaa.

Rieslingiä vai jo jotain muuta?

Edullisemmissa viineissä kartonkisten tetrapakkausten suosio kasvaa samalla kun premium-viinien ja samppanjoiden vahva kysyntä jatkuu. – Uskon ranskalaisten cremantien ja laatukuohuviinien suosion kasvuun, kertoo Wennercon viiniasiantuntija ja toimitusjohtaja Joonas Vainio.

Suomalaisten rakastaman Rieslingin suosio jatkuu, mutta vaihtoehtoja etsivien katseet tähyävät jo muualle. – Valkoviineistä Pohjois-Espanjan Rias Baixasin Albariñot sekä Portugalin Vinho Verdet ovat tyylillisesti raikkaita ja hedelmäisiä ja sopivat hyvin suomalaisten viinimakuun. Esimerkiksi portugalilainen Aveleda Loureiro ja espanjalainen Martin Codax Albariño ovat loistavia esimerkkejä ’Rieslingin haastajista’.

Punaviineissä appassimento-tyylisten hieman jäännössokeria sisältävien viinien suosio jatkuu vahvana, mutta ’bubbling under’ -trendinä Vainio ennustaa keveämpien punaviinien kuten Pinot Noirin suosion kasvamista.

Hyvä, parempi, vastuullinen pakkaus

Pakkausten merkitys kasvaa juomissa entisestään ja viinintuottajat tulevat panostamaan entistä voimakkaammin erilaisiin lasipulloa ympäristöystävällisempiin pakkaus- ja materiaaliratkaisuihin.

Viineissä alle litran kokoiset tetrapakkaukset ja muoviset PET-pullot sekä hanaviineissä pienemmät kuten kahden tai puolentoista litran pakkauskoot tulevat yleistymään, Vainio arvioi.

06.01.2023