Raikkaus, elämyksellisyys ja pienet pullokoot kiinnostavat
Keveys, raikkaus, pienemmät pakkauskoot ja elämyksellisyys kiinnostavat nyt entistä laajempaa joukkoa suomalaisia kuluttajia. Lue Anoran Consumer Insight Manager Milla Sorsakiven tärpit kuluttajatrendeistä.
1. Kohti keveämpiä makuja
Makumieltymykset ovat pikkuhiljaa siirtyneet yhä enemmän keveiden ja raikkaiden makujen suuntaan, ja tämä kehityskulku jatkuu edelleen. Tästä muutoksesta ovat hyötyneet erityisesti kuohuviinit ja rose-viinit, sekä kevyet valkoviinit. Myös juomasekoitusten puolella trendi näkyy vahvasti, kun markkinoille on tullut juomia joiden sokeripitoisuus on aiempaa matalampi ja makuprofiilit kirpeitä aiempien karkkimaisten sijaan.
2. Pullokokoja moneen tarpeeseen
Pienet pullokoot kasvattavat suosiotaan, kun viinien käyttötavat moninaistuvat. Pieni pullo tarjoaa hyvän mahdollisuuden uuden viinin kokeiluun ja maisteluun, se on helppo ottaa mukaan ja annos on juuri sopiva yhdelle tai kahdelle. Oma hyvinvointi ja arjen jaksaminen mietityttää yhä useampaa, ja pieni pullo on myös hyvä tapa säännöstellä omaa viinin kulutustaan. Erityisesti kuohuviineissä perinteistä pulloa pienemmät versiot ovat toivottuja.
3. Elämyksellisyys näkyy myös tuotteissa
Merkityksellisten kokemusten ja elämysten etsintä on nykyihmisille arkea. Pienetkin asiat voivat nostaa yksittäisen tuotteen aivan uudelle tasolle. Alkoholijuomissa haetaan usein uusia, ehkä jopa yllätyksellisiä makuelämyksiä, joihin matala-alkoholiset juomasekoitukset ovat omiaan vastaamaan.
Myös viiniä valittaessa ollaan aiempaa valmiita kokeilemaan uuttaa. Kokemuksellisuus näkyy myös pakkauksissa ja tuotteiden tarinoissa, ja erilaiset interaktiiviset etiketit, tavallisesta poikkeavat pullomuodot ja vaikkapa tuotteen paikallisuuden ympärille rakennetut tarinat puhuttelevat.